Διονυσία Χατζή 


 Μηχανισμοί ελέγχου και λογοκρισίας στην κινηματογραφική τέχνη. Ο ρόλος των Εκκλησιών 


 Mechanisms of control and censorship in cinematic art. The role of the Churches 

Περίληψη 

Από τις απαρχές του, ο κινηματογράφος έδειξε έντονο ενδιαφέρον για τον Θεό, την πίστη και τις θρησκευτικές παραδόσεις ως δυνατότητα οπτικής αναπαράστασης και αφήγησης. Πολύ σύντομα, ωστόσο, η νέα τέχνη θα βρεθεί σε αντιπαράθεση με τη θεσμική εκκλησία, γεγονός που πυροδότησε μια μακρόχρονη σχέση έντασης και συγκρούσεων. Η εισήγηση εξετάζει τους μηχανισμούς ελέγχου και λογοκρισίας που επιβλήθηκαν στην κινηματογραφική έκφραση και το πλαίσιό τους, καθώς, περίπου την ίδια χρονική περίοδο, εμφανίζεται στις ΗΠΑ ο φονταμενταλισμός και συγκροτείται το θεωρητικό υπόβαθρό του. Διερευνώνται τα αίτια αυτής της αντίδρασης και οι θεσμικοί, πολιτισμικοί και ιδεολογικοί παράγοντες που ενεργοποιήθηκαν απέναντι στην έβδομη τέχνη ως εν δυνάμει απειλή της ηθικής τάξης και της πνευματικής αυθεντίας των εκκλησιών. Τέλος, παρουσιάζονται περιπτώσεις παρεμβάσεων και καταστολής κατά τη φάση της παραγωγής και την προβολή συγκεκριμένων ταινιών, πρακτικές που παρά τον βίαιο και αντι-χριστιανικό χαρακτήρα τους, συνεχίζουν και επανεμφανίζονται μέχρι σήμερα.